Ingelsta kalkon

1972 köpte Leif och Lena Jönsson gården Brukstorp utanför Smedstorp på Österlen. Till en början föddes enbart minikalkoner upp, men hela tiden fanns en idé om att föda upp en större kalkon. Leif och Lena ändrade inriktning på uppfödningen och började föda upp fullmogna kalkoner, detta resulterade i att 1984 stod en ny byggnad klar för kalkonslakt, styckning, förädling och gårdsbutik – Ingelstad Kalkon AB påbörjar sin resa.

1989 öppnas en butik på Östermalm i Stockholm och sen går det i rasande fart. Allt eftersom svenskarna får upp ögonen för kalkon ökar också efterfrågan. I dag har Ingelsta Kalkon sju egna butiker med ambition att öppna fler, två stycken ”shop in shop” samt 1 egen restaurang. Gemensam nämnare för alla enheter är att de endast erbjuder kalkon i olika former – färskt, rökt, kokt, grillat…

1992 finns deras varor hos dagligvaruhandeln och idag kan de erbjuda hela Sverige en rad olika kalkonprodukter – färska och förädlade.

Sedan 2004 är företaget helägt av Blentagruppen AB; ett familjeägt företag där bl.a. Guldfågeln AB ingår. Antalet anställda uppgår till ca 150 st och omsättningen är ca 200 miljoner kr/år.

En stor del av sortimentet är högförädlat (ätklart) och detta kommer de att satsa på ännu mer för att förenkla för sina konsumenter. Visionen är att kalkon ska bli en lika självklar del av svensk matkultur som nöt, fläsk, kyckling och fisk. 

Ingelsta kalkon föder upp ca 210 000 kalkontuppar och 240 000 kalkonhönor/år. Tupparna styckas medan hönorna, som är lite mindre, säljs hela som minikalkoner.


 

www.ingelstakalkon.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0